Autor:  Prof. Giancarlo Elia Valori (economist italian de renume mondial și expert în relații internaționale, care este președinte al International World Group)


Președintele chinez Xi Jinping a propus Inițiativa Belt and Road (BRI) în 2013, iar peste o sută șaizeci de țări au urmat exemplul. Populația totală reprezintă peste 50 la sută din lume, iar scara economică depășește 33 la sută.

China ‘s Belt and Road Initiative este o strategie inițiată de Republica Populară Chineză care urmărește să conecteze Asia cu Africa și Europa prin rețele terestre și maritime, cu scopul de a îmbunătăți integrarea regională, de a crește comerțul și de a stimula crestere economica.
Numele  a fost inventat în 2013  de președintele Chinei Xi Jinping, care s-a inspirat din conceptul de Drum al Mătăsii (Silk Road) stabilit în timpul dinastiei Han cu 2.000 de ani în urmă – o veche rețea de rute comerciale care a conectat China de Mediterana prin Eurasia timp de secole. BRI a mai fost denumită în trecut „One Belt One Road”.
BRI cuprinde o centură economică a Drumului Mătăsii – un pasaj transcontinental care leagă China de sud-estul Asiei, Asia de Sud, Asia Centrală,  Rusia  și Europa pe uscat – și un drum maritim al mătăsii din secolul XXI ,  o rută maritimă care leagă regiunile de coastă ale Chinei cu sud-estul și sudul Asiei, Pacificul de Sud, Orientul Mijlociu și Africa de Est, până în Europa.
Inițiativa definește cinci priorități majore:
    • coordonarea politicilor;
    • conectivitate la infrastructură;
    • comerțul nestingherit;
    • integrare financiară;
    • conectarea oamenilor.
BRI a fost asociată cu un program foarte mare de investiții în dezvoltarea infrastructurii pentru porturi, drumuri, căi ferate și aeroporturi, precum și centrale electrice și rețele de telecomunicații.
BRI este un mecanism umbrelă din ce în ce mai important pentru comerțul bilateral al Chinei cu partenerii BRI: din martie 2020, numărul de țări care s-au alăturat Inițiativei Belt and Road prin semnarea unui Memorandum de Înțelegere (MoU) cu China este de 138.

Europa, totuși, nu și-a dat încă pe deplin seama de importanța construirii BRI. Motivul pentru aceasta constă în faptul că, în afară de lipsa de încredere politică reciprocă cauzată de diferențele de sisteme și valori dintre cele două părți, cel mai important lucru este că Europa nu a înțeles încă cu adevărat BRI în sine.

Inutil să spunem că cooperarea China-UE în BRI este o situație economică câștigătoare pentru toată lumea. BRI constă în principal din două părți.

  • Prima este clădirea majoră a infrastructurii. Există țări și regiuni de-a lungul rutei BRI a căror infrastructură este în urmă cu cea a Chinei și altele a căror rată de urbanizare este mai mică decât cea a Chinei, în timp ce rata de urbanizare chineză este de doar 53%. Prin urmare, se estimează că există peste o mie de proiecte de infrastructură la scară largă, iar investițiile depășesc 1 trilion de dolari SUA. Numai China va investi un total de patru trilioane de dolari în țările de-a lungul rutei BRI.

Excluzând China, conform indicatorilor și datelor relevanți din Raportul Băncii Mondiale privind Dezvoltarea Umană și Raportul Global de Competitivitate, cererea de investiții a țărilor și regiunilor de-a lungul rutei va varia între 9 și 21 de trilioane de dolari SUA în viitor.

În plus, există țări care sunt în urma Chinei în educație și sănătate. În timp ce investițiile Chinei în educație și sănătate au reprezentat aproximativ 3% din investiția socială totală în 2015, multe alte țări de-a lungul rutei BRI au nevoi anuale de investiții în sănătate și educație în regiune variind de la 270 la 600 de miliarde de dolari SUA.

Construcția imensă a infrastructurii poate oferi o piață pentru tehnologii și produse europene. Europa are tehnologii și produse de ultimă generație în domeniile producției de echipamente pe scară largă, construcției de infrastructură, cum ar fi rețelele de conducte hidroenergetice și servicii financiare, și este, de asemenea, familiarizată cu piața africană. China are în mod evident un număr mare de produse de gamă medie, linii de producție și capacități de fabricare a echipamentelor, care sunt rentabile și răspund nevoilor țărilor de-a lungul rutei. Cele două părți sunt complementare. Odată ce infrastructura va fi îmbunătățită – cum ar fi mai multe aeroporturi și deplasări de persoane – cererea de avioane europene ar fi stimulată.

  • A doua parte se referă la volumul uriaș al comerțului. BRI va permite volumului anual de comerț al Chinei cu țările de-a lungul rutei să depășească 2,5 trilioane de dolari SUA în următorii patru ani. Numai din ianuarie până în noiembrie 2016, volumul comerțului dintre China și țările de-a lungul rutei BRI a ajuns la 848,9 miliarde de dolari SUA, reprezentând 25,7% din comerțul exterior total al Chinei în aceeași perioadă, promovând astfel foarte mult dezvoltarea economică a diferitelor țări și chiar și Europa.

Dacă cooperarea dintre China și Europa în cadrul BRI are succes, aceasta va contribui la rezolvarea provocărilor politice și economice cu care se confruntă Europa, în special UE. Dacă problemele economice ale UE sunt atenuate sau rezolvate eficient, acest lucru va ajuta la coeziunea și credibilitatea UE – care este încă considerată o colonie a Statelor Unite ale Americii – să promoveze unitatea și stabilitatea UE și să reducă dificultățile actualei integrări politice.

Din perspectiva Chinei, cele două părți au devenit o comunitate mai apropiată de destin și ar trebui să aibă o voință și o motivație mai directă de a sprijini o unificare reală a UE prin acțiuni concrete.

În plus, implementarea și succesul BRI vor schimba tiparul civilizației mondiale: de la nucleul unic SUA-Atlantic-Europa de Vest de astăzi la nucleul dublu China-Eurasia-Europa de Vest. Dacă Uniunea Europeană ar juca un rol important, și-ar spori statutul și rolul în lume și, de asemenea, ponderea sa geopolitică ar crește: ar trece de la a fi un furnizor de arme pentru aliați – vezi cazul Ucrainei – la statutul de jucător major și factor de decizie pe scena internațională.

Trebuie spus, în special, că nu există niciun conflict geopolitic între Europa și China. Chiar dacă China devine în curând cea mai mare economie a lumii, aceasta nu va reprezenta o provocare sau amenințare pentru Europa. Dimpotrivă, atâta timp cât Europa profită de oportunitatea istorică a ascensiunii Chinei, statutul său global va fi consolidat în loc să scadă.

BRI trece prin multe țări sărace, iar venitul pe cap de locuitor al acestor regiuni reprezintă doar 60% din venitul mediu pe cap de locuitor la nivel mondial. Există multe țări musulmane, iar BRI le va promova dezvoltarea economică și le va îmbunătăți nivelul de trai. După cum știm, orice dezvoltare economică aduce inevitabil stabilitate și pace locală și reduce presiunea refugiaților la nivel global, în special în Occident.

Pe de altă parte, progresul economic oferă, de asemenea, un model de dezvoltare viabil pentru alte țări musulmane, astfel încât să se opună și să risipească expansiunea fundamentalismului islamic. Acest lucru nu numai că joacă un rol în eliminarea terorismului global, dar contribuie în mod direct la îmbunătățirea mediului de securitate în Europa.

Succesul BRI va stimula și va concura cu mecanismele multilaterale existente, va îmbunătăți funcționarea acestora și va da un nou impuls dezvoltării globale.

De exemplu, în urma înființării Băncii Asiatice de Investiții în Infrastructură (AIIB), fondată la Beijing în octombrie 2014 – o instituție financiară internațională propusă de China, care contrastează cu Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială și Banca Asiatică de Dezvoltare, care sunt sub controlul capitalului SUA și al opțiunilor strategice – Banca Asiatică de Dezvoltare menționată anterior a aprobat un împrumut de aproximativ 100 de milioane de dolari SUA pentru un proiect de autostradă în Pakistan în iunie 2016.

Totodată, AIIB a acordat și un împrumut corespunzător la 100 de milioane de dolari SUA în aceeași lună. Mai mult, Departamentul pentru Dezvoltare Internațională din Marea Britanie a oferit un grant de 34 de milioane de dolari SUA pentru proiect.

UE se confruntă în prezent cu multiple situații negative: crize economice, de securitate, rasiale și ale refugiaților și chiar o posibilă criză de dezintegrare deoarece, ca entitate de stat, nu este deloc simțită ca a lor de către cetățenii statelor sale membre care au propriile lor crize. procesele de modelare națională din istoria ultramilenară ca referință și nu deciziile luate în prealabil de politicienii de elită.

Deși BRI nu este un remediu principal pentru bolile etice și economice ale Europei, ar putea crea condiții bune pentru ca Europa să facă față și să rezolve aceste crize. Dintr-o perspectivă istorică mai largă, Europa a fost un continent norocos. După cel de-al Doilea Război Mondial, Statele Unite au readus Europa la viață cu Planul Marshall, reciproc avantajos, dar mai ales pentru SUA, care și-au construit meterezul antisovietic și viitoarele sute de baze militare proiectate spre Eurasia. În secolul 21, în timp ce integrarea europeană se confruntă cu dificultăți fără precedent, China aduce un BRI câștigător pentru toate părțile.

Sursa: www.israeldefense.co.il

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.