Autor:

Codrin Nane-Popaeconomist și specialist în relații internaționale

Nu știu dacă ați observat vreodată, dar în momentul în care sunteți foarte entuziasmați de ceva, fie că este vorba de o oportunitate de muncă, o vacanță sau o nouă afacere pe care vreți să o începeți, este foarte greu să vă gândiți la ce poate să meargă prost. Sau, dacă vă certați cu o persoană apropiată și sunteți nervoși, vă va fi foarte dificil să vă aduceți aminte de anumite momente în care aceasta v-a fost alături sau v-a ajutat, indiferent de cât de mare a fost sprijinul la momentul respectiv.

Acest fenomen se numește în psihologie ”stare refractară”. Atunci când simțim emoții intense, creierul respinge toate informațiile și amintirile care nu întăresc emoția respectivă. De aceea oamenii spun la nervi lucruri pe care nu le cred și nu le simt sau ajung să cheltuie (în extazul momentului) sume exorbitante de bani în cluburi sau vacanțe, fără a se gândi la viitor (toți am trecut prin asta măcar odată).

O să observați că fiecare om are un anumit grad de implicare emoțională în politică și toți avem opinii despre cum ar trebui să funcționeze lumea. Cei care creează propagandă știu foarte bine acest lucru și se folosesc de asta pentru a înainte diferite narative.

Șablonul acestei metode în media este simplu: se dă o știre care are un titlu menit să capteze atenția (clickbait). Apoi, primele câteva rânduri sau paragrafe prezintă o anumită situație printr-un limbaj puternic, menit să stârnească emoții. Nu contează dacă știrea este adevărată sau falsă. Dacă ești în grupul demografic vizat, tendința naturală va fi să ai chiar și o mică reacție. Dacă ai mai văzut știri similare și înainte, efectul este cu mult mai mare. Așa poți stârni emoții puternice în oameni în doar câteva secunde.

Odată stârnită emoția, știrea continuă prin a promova o idee, o narativă sau un mesaj pe care cei care au creat știrea vor să îl transmită. Dacă cititorul a avut o reacție relativ ridicată, cel mai probabil că mesajul s-a transmis. Dacă nu, nu e problemă că oricum știrile vor tot continua să apară.

Vă invit să vă uitați la televizor și să citiți o știre. Nu contează dacă este pro sau anti ceea ce credeți, fiți sinceri cu voi. Dacă observați că începeți să aveți reacții emoționale ridicate, sunt semne destul de mari că ați fost afectat de propaganda media. Nu vă faceți griji, nimeni nu e imun și indiferent de câte cunoștințe ai în domeniu, tot vor fi lucruri care te vor influența (vorbesc din experiență). Tot ce trebuie să facem este să devenim conștienți, să reducem nivelul de implicare emoțională și să căutăm să știm care este adevărul (cât putem vedea din el).

A fi conștient de starea refractară te poate ajuta nu numai în a nu fi influențat de ce se întâmplă, ci și în toate relațiile pe care le ai în viața ta și este datoria noastră, a tuturor, să găsim modalități prin care putem să avem grijă de noi și de familiile noastre.

Sursă foto: dw.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.