Seria „Primăvara pe Facebook”, despre cum instituțiile de forță ale statului interacționează cu populația pe Facebook, continuă.
Am decis să aruncăm o privire și asupra uneia dintre cele mai închise instituții din domeniu, și anume SIE. Din motive lesne de înțeles, Serviciul de Informații Externe este, poate, autoritatea cea mai puțin transparentă în ceea ce privește activitatea desfășurată, aspect ce se reflectă și în maniera în care interacționează cu „fanii” săi din social media.
Primul lucru remarcat pe pagina de Facebook a SIE este faptul că din ianuarie 2017, adică de mai bine de 3 ani, nu mai există nicio postare realizată de cei care administrează pagina oficială a organizației. De fapt, singurele postări existente sunt legate de un număr de 11 imagini ce conțin „mituri” privind activitatea derulată de ofițerii acestui serviciu.
Comparativ cu celelalte 3 pagini de Facebook analizate anterior, observăm că pagina SIE a fost creată mult mai târziu. SRI, MAPN și MAI au decis că este nevoie să interacționeze cu publicul în social media în perioada 2012-2013, în vreme ce SIE și-a creat pagina de Facebook abia în 2016.
Citește și „Primăvara pe Facebook – SRI”, „Primăvara pe Facebook – MAPN” și „Primăvara pe Facebook – MAI”
Deși pe site-ul SIE regăsim diverse informații cu privire la istoricul organizației, la posibilitățile de a urma o carieră ca ofițer, un scurt joc interactiv pentru „testarea abilităților de spion”, dar și o secțiune intitulată „descoperă SIE prin ochii bloggerilor”, aceste informații nu se regăsesc și pe Facebook – aspect care poate explica popularitatea și vizibilitatea scăzută a paginii.
Atitudinea „low profile” adoptată de Serviciul de Informații Externe pe zona de social media este relativ explicabilă prin specificul instituției, dar credem totuși că sub aspectul comunicării cu publicul există o necesitate a prezenței și într-un astfel de mediu.
De altfel se vede o discrepanță neplăcută între conținutul site-ului, care este destul de bine prezentat, și pagina de Facebook pe care în cel mai bun caz o putem califica „în moarte clinică”. Deși, după ultimele dezvăluiri despre vulnerabilitățile și problemele Facebook, putem înțelege prudența în folosirea acestei rețele, dar nu este tocmai normal ca spionii României să se ferească de disfuncțiile Facebook… nefolosindu-l deloc.
Probabil că toată lumea înțelege necesitatea păstrării secretului activității unei astfel de instituții, dar asta nu înseamnă că nu poate fi mai apropiată de cetățenii statului pentru care lucrează.
Poate nu e corect să comparăm activitatea SIE de pe Facebook cu cea a SRI, MAPN sau MAI deoarece nu au chiar același profil. Dar putem măcar să aducem în discuție faptul că Mossad (agenția israeliană omoloagă SIE), o organizație mult mai închisă și prin prisma societății din care provine, a publicat pe parcursul anului trecut aproape de două ori mai multe postări decât a publicat SIE de când și-a creat pagina. Acest lucru arată o oarecare deschidere și chiar grijă a serviciului de spionaj israelian față de populația în folosul căreia muncește.
Așadar fie dintr-o lipsă de interes, fie din frica de a se deschide față de cetățenii săi (sperăm că din considerente de secretizare a activității) SIE decide de mai bine de 3 ani să nu interacționeze cu populația prin mijloacele social media. Sau altfel spus, pe strada SIE nu prea mai vine „Primăvara pe Facebook”.
Dar ar fi bine ca această modalitate de abordare să se schimbe pe viitor și nu doar pentru că așa procedează organizații similare din alte state, ci din simplul motiv că ar trebui să își apropie oamenii pe care îi protejează zi de zi prin munca lor.
Sursă foto: web.facebook.com/sie.official/