România mai este un partener strategic solid pentru SUA?
Suspendarea „Visa Waiver” pentru români nu ar fi fost dispusă dacă nu ar fi existat suspiciuni cu privire la posibile ameninţări.
Altfel, cum poate fi „tradus” faptul că „autoritățile americane declară că au hotărât suspendarea temporară ca o măsură menită să evalueze conformitatea României cu cerințele de securitate ale programului”?
Ce a determinat această nevoie de evaluare a condiţiilor în care a fost acordată „Visa Weaver” pentru România?
De ce singurele ţări care, la intrarea în SUA, sunt condiţionate de obţinerea vizei sunt România, Bulgaria şi Cipru?
Întrebările nu sunt întâmplătoare!
Un motiv de reflecţie rămâne şi declaraţia Ambasadei Statelor Unite din România, transmisă alături de haștag-ul #securingusborders, adică „asigurăm granițele SUA”: „toţi cei care solicită viză trebuie să își demonstreze intenția de a respecta legile SUA. În cazul în care legile sunt încălcate, vor exista sancțiuni grave, inclusiv interdicția permanentă de a obține o viză americană în viitor”
Atenţia la detalii nu trebuie să lipsească! Legea în SUA obligă la responsabilitate Daniel Ioan Blaga, security analyst senior, beneficiar al tipului de viza B1/B2, cu valabilitate timp 10 ani, dar şi al unor schimburi de experienţă în SUA, subliniază faptul că Legea în SUA nu se negociază, respectarea condiţiilor legale, dar şi sinceritatea, fiind singurele argumente pentru a fi admis pe teritoriul american.
Ce se întamplă, însă, cu legea în România?
În aceste condiţii, deşi Ambasada SUA în România atrage atenţia că „în cazul în care legile sunt încălcate, vor exista sancțiuni grave, inclusiv interdicția permanentă de a obține o viză americană în viitor”, pe ce s-a bazat premierul nostru în funcţie când „a exprimat convingerea că această revizuire este o măsură strict tehnică, parte a unui proces de reevaluare globală a riscurilor la adresa securității SUA”?
Potrivit aceluiaşi premier „această decizie nu este specifică României, ci rezultă din noua politică de securitate a administrației Trump”!
Fără să cred în „Teoria conspiraţiilor” ce doreşte să exprime premierul nostru când declară că suspendarea „Visa Waiver” pentru România este un „proces de reevaluare globală a riscurilor la adresă securității SUA?
Nu cumva România a devenit tot mai puţin vizibilă pe „harta” statelor puternice?
Potrivit „Open Sources”, în ianuarie 2025, premierul în funcţie anunța că România a fost admisă în Programul Visa Waiver, permițând cetățenilor români să călătorească în Statele Unite, fără viză, începând cu sfârșitul lunii martie 2025.
Cu toate acestea, în martie 2025, autoritățile americane au decis să suspende temporar implementarea acestui program pentru România.
Cât se poate vorbi în acest caz de o „sancţiune”, sau de o apropiată criză diplomatică pentru România în relaţia cu SUA?
Cum vor rezolvă autorităţile române această problemă?
„Gafa” diplomatică atribuită ministrului de externe al României Emil Hurezeanu, care şi-a permis să dezvăluie o posibilă solicitare a unui oficial american cu privire la facilitarea plecării din ţară a fraţilor Tate aflați sub control judiciar în România, obligă la o analiză calitativă, inclusiv pentru analiza de Intelligence!
De ce Emil Hurezeanu va fi sacrificat?
Potrivit „Open Sources”, în ultimele zile, au apărut informații conform cărora Emil Hurezeanu, ministrul Afacerilor Externe al României, ar putea fi înlocuit din funcție, „nemulțumirea exprimată de liderii coaliției de guvernare, în special din partea PSD și UDMR, fiind legată de gestionarea relației cu Statele Unite și de suspendarea includerii României în programul Visa Waiver”.
„Numirea unui trimis special în SUA, o persoană desemnată în comun de Președinție și Guvern, care să faciliteze dialogul până la eventuala schimbare a ambasadorului României la Washington”, este considerată o posibilă soluţie!
Să fie, oare, Emil Hurezeanu viitorul trimis special în SUA? Puţin probabil, dar cine va avea însă puterea să îl schimbe pe ambasadorul României la Washington, numit de fostul preşedinte Klaus Iohannis Werner?
Cât de întâmplătoare este numirea SIE a unui deputat PNL, fratele ambasadorului român la Washington, în funcţia de președinte al Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activităţii SIE?
Cine va fi „persoana desemnată în comun de Președinție și Guvern, care să faciliteze dialogul cu administraţia americană”, în contextul „procesului de reevaluare globală a riscurilor la adresa securității SUA”?
România are nevoie de SUA cât şi de relaţii excelente cu UE, Noua Ordine Mondială fiind deosebit de importantă pentru „supravieţuirea” statelor mici în condiţiile războiului economic existent şi a bătăliilor pentru resurse!
România este un aliat strategic al SUA, cu atât mai mult cu cât a contribuit activ la securitatea NATO și învestind miliarde de euro în achiziții militare americane. „În septembrie 2024, Statele Unite au aprobat o potențială vânzare către România a 32 de avioane F-35, împreună cu motoare și echipamente asociate, într-un acord evaluat la 7,2 miliarde de dolari”.
Să nu uităm că România, la solicitarea expresă a fostului preşedinte american Joe Biden, a fost singura tara care a „donat” Ucrainei, cu titlul gratuit, sistemul de apărare Patriot!
Menținerea și aprofundarea Parteneriatului Strategic dintre România și Statele Unite trebuie să rămână o prioritate pentru România, aşa cum trebuie menţinută şi relaţia cu UE.
În acest context, cât de mult vă reuşi politica externă a României „să asigurare stabilitatea, prosperitatea și securitatea pentru cetățenii români, precum și în vecinătatea noastră și în afara ei”, potrivit declaraţiei preşedintelui interimar Ilie Bolojan?
România, încotro?
Acest material a fost realizat de către Prof. Nicolae Radu.
Domul profesor a ocupat funcții importante în sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională, precum: Șef Centru de Expertiză Psihologică în cadrul SPP, Director Împuternicit la Centrul de Psihosociologie al MAI, consilier secretar de stat MAI, consilier CSAT, Administrația Prezidențială și purtător de cuvânt al Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”. Nicolae Radu este profesor universitar dr. în cadrul Universității „Spiru Haret” din București. Din anul 2018, în calitate de profesor asociat, a predat cursuri de Ledership, Laborator de specialitate – Servicii de informații și Psihopatologie militară în cadrul Universității București. Din anul 2015, Nicolae Radu este abilitat conducător de doctorat pentru Informații și Securitate Națională în cadrul Universității Naționale de Apărare „Carol I”. În prezent, domnul profesor are preocupări operaționale in spațiul intelligence, de prevenire și combatere a terorismului, dar și în zona psihologiei aplicate pentru personalul destinat misiunilor speciale tip Sayeret Matkal din cadrul Israel Elite Special Forces Unit și General Staff Reconnaissance Unit 269.
Sursa foto: Hotnews