De unde vin migranții?
Mulți dintre cei care au ajuns în Belarus și au încercat apoi să ajungă în UE în ultimele luni au venit din Orientul Mijlociu și din Afganistan, dar există și un număr mic de persoane care provin din Africa.
Datele transmise de Frontex – Agenția Europeană pentru Paza de Frontieră și de Coastă, pentru septembrie, arată că principalele țări de origine pentru migranții detectați în acea lună, care traversau granițele terestre de est ale blocului comunitar, au fost: Irak, Siria, Afganistan, Turcia și Iran.
Cifrele au crescut constant din vară, iar acestea cuprind doar persoanele detectate și raportate către Frontex.
Capitala Belarusului, Minsk, are zboruri regulate din diverite destinații din Orientul Mijlociu, inclusiv Istanbul, Beirut, Dubai și Bagdad.
Transportatorul de stat Belavia operează zboruri zilnice din Istanbul.
Alți transportatori naționali, cum ar fi Turkish Airlines și Aeroflot, are zboruri regulate către Minsk.
Există, de asemenea, o serie de companii aeriene private care oferă zboruri în această săptămână către Minsk din Bagdad și Dubai, potrivit FlightRadar24, care monitorizează traficul aerian în timp real.
O investigație recentă a BBC a constatat că o rețea de firme de turism și contrabandiști, care folosesc adesea rețelele de socializare, organizează zboruri și oferă vize pentru Belarus, ca parte a unui pachet de servicii.
În plus, Belarus permite acum călătoriile fără viză pentru o ședere de până la 30 de zile pentru cetățenii din 76 de țări, deși această listă nu include Irak sau Afganistan.
Au existat acuzații că autoritățile din Belarus facilitează aceste călătorii pentru a provoca o criză de-a lungul granițelor de est ale UE, atrăgând oamenii cu vize turistice. Belarus a negat aceste informații.
De asemenea, Polonia a acuzat chiar Rusia – împreună cu Belarus – că încearcă să destabilizaze UE, permițând migranților să călătorească prin Belarus până la graniță.
Ce face UE pentru a împiedica exodul migranților?
UE vorbește despre includerea pe lista neagră a companiilor aeriene care sunt implicate în atragerea de migranți, ca parte a măsurilor de stopare a formării de-a lungul granițelor cu Polonia și Lituania.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei UE, Peter Stano, a declarat jurnaliștilor de la BBC că “UE monitorizează nu doar companiile aeriene de stat și operatorii privați, ci și zborurile charter, care uneori sunt organizate în ultimul moment”.
Actualmente, Polonia blochează sute de migranți la granița cu Belarus, în timp ce UE acuză autoritățle din Belarus de abuz asupra migranților
UE are, de asemenea, o listă care cuprinde aproximativ 20 de țări pe care le monitorizează, deoarece consideră că acestea ar putea fi, de asemenea, utilizate de migranți ca o modalitate de a ajunge în Belarus și apoi în UE.
Această listă include și Rusia, de unde există zboruri regulate către Belarus.
În august, UE a cerut autorităților irakiene să suspende toate zborurile de la Bagdad către Belarus, aspect cu care Irakul a fost de acord pentru o perioadă limitată.
Datele Frontex arată o reducere bruscă în septembrie a numărului de irakieni care au fost detectați trecând granițele terestre de est în UE, comparativ cu august – de la 1.345 la 181.
Dar încă nu au fost date publicității cifrele lunii octombrie pentru a ști dacă această tendință a continuat.
De asemenea, ancheta celor de la BBC a arătat că zborurile directe din Irak către Belarus sunt mai puține, însă migranții folosesc rute prin țările vecine, precum Turcia sau Liban.
Transportatorul de stat din Belarus, Belavia, are interdicție în spațiul aerian al UE în urma sancțiunilor impuse după un incident de la începutul acestui an, când un zbor Ryan Air către Lituania a fost deviat către Minsk.
Oficialii Uniunii Europene discută în prezent cu privire la extinderea acestor sancțiuni, luând în calcul să interzică Belavia să mai închirieze avioane de la companii cu sediul în UE, în principal firme de leasing irlandeze, daneze și românești.
Irlanda a indicat că, deși susține sancțiunile suplimentare, pot exista probleme de ordin juridic cu privire la contractele de leasing existente încheiate cu Belavia, care în ciuda unor sancțiuni impuse acestea trebui să fie onorate.
Sursă foto: GETTY IMAGES
VEZI ARTICOLUL: CONCURS EDITORIAL