Japonia și China au o puternic relație bilaterală în sfera economică ce datează de mai bine de un mileniu și jumătate, poate cea mai veche astfel de relație din istorie.
Balanța politico-economică
În ultimele decenii, relațiile politice dintre cele două state au suferit din cauza unor conflicte, precum diferende de ordin istoric, dispute teritoriale și relația strânsă a Japoniei cu SUA. Cu toate acestea, de la deschiderea economică a Chinei din 1978, conexiunile economice și de afaceri între cele două state au înflorit, mulțumită apropierii geografice și nu numai.
Clasa mijlocie în creștere a Chinei oferă o piață primitoare pentru o Japonie aflată într-o stagnare demografică, în vreme ce tehnologia avansată niponă furnizează o mulțime de beneficii unor companii chineze precum Huawei, dar și pentru toate produsele occidentale asamblate în China.
O restartare a partenetriatului economic Japonia-China a avut loc în 1978, când Den Xiaoping a realizat prima vizita oficială în Japonia, fiind primul astfel de eveniment din istorie.
Tehnologia la putere
Deng Xiaoping a vizitat o fabrica Panasonic din Osaka, spunându-i fondatorului companiei, Konosuke Matsuhita: „Domnule Matsuhita, ești supranumit zeul managementului din Japonia. Ați fi dispus să ne ajutați să avansăm în modernizarea statului chinez?” Omul de afaceri japonez i-a răspuns: „Vom face tot ce putem pentru a contribui la mnodernizarea Chinei.”
Pe parcursul anilor ’80, Matsuhita a pus roțile în mișcare pentru realizarea transferului de tehnologie, instruirea muncitorilor chinezi, sprijinind, astfel, China să finalizeze peste 150 de proiecte distincte.
Investiția Panasonic în China a fost doar începutul unui val de investiții nipone în China. Volumul total al investițiilor la finalul anului 2018 s-a situat la aproximativ 124 de miliarde de dolari, peste 23.000 de companii japoneze fiind angrenate în proiecte economice în China.
Continuarea într-un articol viitor.
Sursă foto: nationalreview.com