Intrate în dotarea Forţelor Aeriene Române începând cu anii ’60, bătrânele avioanele MIG-21 vor ieşi în sfârşit la pensie în 2024 când vor fi schimbate cu cele 32 de avioane F-16 Fighting Falcon cumpărate de la Forţele Aeriene Regale Norvegiene (Luftforsvaret) care trec pe F-35 Lightning II, anunță Adevărul.
Generalul Viorel Pană, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, a precizat că la finalul anului 2024 ţara noastră va avea complete trei escadrile de F-16 şi că aparatele „vin la cheie, vor zbura din prima secundă şi vor trebui adaptate la standardele româneşti”. Vorbim despre aplicarea schemei de vopsire naţională a F-16 românesc („Carpathian Ghost”), despre sistemele de comunicaţii securizate şi despre sistemele de recunoaştere amic-inamic, toate acestea fiind caracteristice fiecărei naţiuni.
Primele trei aparate în configuraţia M6.5.2 ar urma să ajungă în ţară la sfârşitul anului viitor, urmând ca Forţele Aeriene Române să aibă cea de-a doua escadrilă de F-16 la sfârşitul lui 2023, iar cea de-a treia, un an mai târziu, a precizat generalul într-un interviu pentru TVR.
Avioanele cumpărate din Norvegia vor putea fi folosite cel puţin 10 ani, însă, în funcţie de necesităţi, resursa va putea fi prelungită. Pentru Forţele Aeriene, cea mai mare problemă va fi să pregătească în doar 2-3 ani foarte mulţi piloţi, ingineri şi tehnicieni pentru cele 32 de avioane. Cei mai mulţi vor fi pregătiţi în ţară, însă România va apela cu siguranţă şi la ajutorul aliaţilor.
„În Statele Unite vom continua să pregătim piloţi cel puţin patru pe an. Şi, bineînţeles, soluţiile de pregătire în Portugalia, în Norvegia, deci partea de pregătire cu Portugalia rămâne deschisă, în timp ce soluţiile pentru pregătirea personalului tehnic sunt exclusiv româneşti şi norvegiene”, a subliniat şeful Statului Major al Forţelor Aeriene.
60 de ani de serviciu
Drept urmare, în 2024, când piloţii militari vor avea la dispoziţie trei escadrile de F-16 Fighting Falcon, va fi momentul în care avioanele MIG-21 LanceR vor fi scoase din serviciul de luptă, iar cele care vor mai avea resursă de zbor vor fi folosite doar pentru antrenament.
Astfel, după peste 60 de ani de serviciu, MIG-urile vor fi trase pe linie moartă. Iniţial, au fost de ordinul sutelor (unele voci susţin că România a cumpărat de la URSS cam 400 de aparate), dar după Revoluţie s-a decis dotarea a numai 111 de aeronave cu avionică nouă şi sisteme care să fie compatibile NATO. Aşa a apărut modelul LanceR, avioanele modernizate la acest standard intrând treptat în dotarea Forţelor Aeriene între 1997 şi 2002. Concret, au fost trei versiuni ale MiG-ului modernizat – 71 de avioane LanceR A (pentru atac la sol), 14 avioane LanceR B (cu dublă comandă, folosite pentru instruirea piloţilor) şi 26 de avioane LanceR C (varianta de atac aer-aer).
Treptat, aparatele LanceR A au fost retrase, iar dintre cele 26 de avioane tip LanceR C, cel puţin nouă s-au prăbuşit. Dintre cele 14 modelele LanceR B cu dublă comandă, două s-au pierdut în accidente. Oficial, Forţele Aeriene nu comunică câte astfel de aparate MIG-21 LanceR mai sunt gata de luptă în acest moment, dar un mic calcul ne arată că este vorba de în jur de 30 de aeronave (după unele surse, chiar numai 25 sunt apte de zbor) care operează de pe două baze aeriene, la Câmpia Turzii şi la Mihail Kogălniceanu.
În prezent, pe lângă MIG-21 LanceR, România deţine 17 avioane F-16 Fighting Falcon AM/BM Block.
Sursă foto: Getty Images