De când președintele rus Vladimir Putin a început invazia Ucrainei, NATO și-a intensificat activitățile de supraveghere. Cea mai mare parte a efortului a fost suportată de colectorii de informații electronice Boeing RC-135W Rivet Joint, atât de la US Air Force, cât și de la Royal Air Force din Marea Britanie, care zboară din Mildenhall și Waddington în Anglia, USAF Lockheed U-2 zburând tot din Anglia, și de către USAF Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk platforme fără pilot care operează din Sigonella, Sicilia.
Însă Armata SUA zboară deasupra României și cu o aeronavă specială, ARTEMIS – un Bombardier Challenger 650 care are ca scop monitorizarea operațiunile forțelor ruse în și în jurul Ucrainei.
Cunoscut sub numele de Aeronava de Misiune Specială Leidos (LSMA), demonstratorul tehnologic Challenger este echipat cu Sistemul de Informații Multi-Misiuni de Recunoaștere Aeriană și Exploatare Ținte (ARTEMIS).
ARTEMIS Challenger, operează de pe Aeroportul Internațional Constanța din România.
ARTEMIS „are atât radar electronic de colectare, cât și radar de scanare la sol, astfel încât să poată, de exemplu, să vadă mișcarea tancurilor în timp real și să colecteze semnale RF [frecvență radio] emise de adversari”, a declarat Tom Spoehr, directorul centrului pentru apărare națională al Fundației Heritage.
Senzorii săi pot parcurge sute de mile, așa că din spațiul aerian al României, poate “vedea bine” în Belarus, Kaliningrad și poate chiar și în regiunea Donbas, păstrând în același timp avionul în siguranță în spațiul aerian NATO.
ARTEMIS a fost lansat pentru prima dată în iulie 2020, la doar 18 luni după ce Leidos (compania producătoare) a prezentat conceptul Armatei. A fost trimis în Europa în vara anului 2021, înainte de exercițiul Defender al armatei și ar fi trebuit să se întoarcă în Statele Unite pentru o demonstrație a Proiectului Convergence în toamna respectivă, a informat Defense News anul trecut.
Cu toate acestea, ARTEMIS a ajuns să rămână în Europa pentru a monitoriza mișcările trupelor ruse în apropierea graniței.
Un avantaj major al ARTEMIS în comparație cu turbopropulsorul RC-12X este o autonomie și rezistență adăugate la altitudini mari. Poate zbura 4.000 de mile marine sau poate zăbovi mai mult de 10 ore cu o altitudine operațională de 41.000 de picioare, oferindu-i timp pentru ca senzorii săi să pătrundă pe teritoriul inamic pe o perioadă semnificativă de timp.
În funcție de ce fel de misiune dorește să zboare Armata, aceasta poate fi configurată cu diferiți senzori, inclusiv încărcături utile pentru inteligență electronică, inteligență de semnale, inteligență de imagine sau radar.