Potrivit Ordinului nr. 1794/2081/1043/2020 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 pentru Societatea „Uzina Automecanica Moreni”, publicat în Monitorul Oficial din 06.07.2020, se estimează pierderi de circa 7,9 milioane de lei pentru anul în curs.

În bugetul de venituri și cheltuieli al Uzinei Automecanica Moreni (UAM) sunt prevăzute venituri de 15,9 milioane de lei și cheltuieli totale de 23,8 milioane de lei. Zona de cheltuieli include: cheltuieli cu bunuri și servicii (4,9 milioane), impozite și taxe (0,13 milioane), cheltuieli cu personalul (14,3 milioane) și alte cheltuieli de exploatare (4,4 milioane).

De asemenea, UA Moreni mai înregistrează plăți restante de aproximativ 41,3 milioane de lei, conform aceluiași ordin.

Pe parcursul celor 50 de ani, a realizat peste 15 000 de produse, majoritatea destinate exportului în spaţiul ex-Sovietic, fosta Republica Democrată Germană, Algeria, Bangladesh.

Societatea a fost înființată în 1969, producând transportoare blindate amfibii pe roți cu tracțiune 4×4, 6×6 și 8×8. Până în anul 2007, compania a produs 13.000 astfel de vehicule. Înainte de 1990, România și fosta URSS erau singurele țări din cadrul Pactului de la Varșovia care fabricau transportoare blindate pe roți.

De la circa 4.500 de angajați, câți avea fabrica în 1990, în anul 2019 mai lucrau doar în jur de 280 de persoane.

Printre vehiculele produse de Automecanica Moreni se numără și transportorul amfibiu blindat SAUR 1, SAUR 2 și autospeciala de intervenție AM 7.0 M.

Pe 17.03.2011 a fost demarat programul TBT 8×8. Prin HG 395/2011 se stabilea proiectarea şi construirea unui transportor 8×8 de către companiile din industria de apărare din ţara noastră. Conform acelui act normativ, transportorul urma să fie proiectat, realizat şi testat de UAM în cooperare cu Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM).

La 14.07.2017, UAM și furnizorul german de tehnologie militară Rheinmetall au semnat actul constitutiv al societății mixte româno-germane Romanian Military Vehicle Systems (RMVS). Aceasta avea ca obiectiv fabricarea, vânzarea și mentenanța transportorului blindat de trupe 8×8 (TBT 8×8), produs realizat în comun de cele două firme semnatare. Acesta părea că va fi un proiect de succes de tip joint-venture, dar în cele din urmă contractul a fost reziliat.

„Acest program a fost omorât, ţinut în loc, de factorii de decizie din Ministerul Apărării Naţionale şi din guvernele care s-au succedat. 700.000 de euro au fost cheltuiţi degeba, pentru că anumite persoane nu au vrut să continuie acest program. Nu ştiu dacă din prostie sau din anumite interese. De atunci încoace, MApN bâjbâie, guvernele au cheltuit o mulţime de bani, iar Armata nu are încă un transportor blindat 8×8. Dacă programul TBT mergea conform etapelor programate, în momentul de faţă Armata Română avea un transportor de top 5 mondial, iar acest lucru ar fi dus şi la înfiinţarea a peste 2500 de locuri de muncă”, explica Constantin Bucuroiu, preşedintele Sindicatului Dreptatea, de la UAM, la finalul lui 2019.

Sursă foto: ecopolitic.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.